Prelegent - kim jest?

Prelegent – kim jest i jak go wybrać?

Wydawać by się mogło, że o sukcesie danej konferencji lub spotkania biznesowego decydują głównie interesujące tematy na nich poruszane. Nie jest to jednak jedyny wymóg. Równie istotnym elementem jest odpowiedni sposób prezentowania zagadnień. Umiejętność ta pozostaje w gestii prelegenta, który powinien zaciekawić, zaintrygować i skupić uwagę odbiorców na prezentowanych treściach.

Kim jest prelegent?

Najczęściej kojarzymy prelegenta w kontekście konferencji, spotkań naukowych czy narad biznesowych. Z definicji wynika, że prelegent to osoba wygłaszająca prelekcję, czyli formę wykładu, która jest przeznaczona dla szerokiego grona słuchaczy. Synonimów prelegenta jest kilka, np.: mówca, spiker, konferansjer, prezenter lub osoba przemawiająca. Tematyka prelekcji może być bardzo zróżnicowana, zazwyczaj jednak prelegenci pojawiają się na wydarzeniach o charakterze popularnonaukowym lub biznesowym. Ich rolą jest podzielenie się ze słuchaczami własną perspektywą omawianego zagadnienia, subiektywnymi opiniami oraz zainteresowanie się prezentowanym tematem, a także przekonanie do koncepcji, określonego działania, idei lub poglądu.

Jakie są zadania prelegenta?

Planując prelekcję, która ma spełnić zakładane cele, należy skupić się nie tylko na wyborze wyjątkowego miejsca, dobrej firmy cateringowej czy wyszukanych atrakcji. Przede wszystkim trzeba skupić się na zapewnieniu wysokiego poziomu merytorycznego spotkania. Dobrą jakość konferencji, spotkań biznesowych, sympozjów, warsztatów czy szkoleń może zapewnić właściwa osoba – prelegent. Wygłosi on nietuzinkowe, ciekawe i konstruktywne przemówienie przygotowane zarówno dla grona teoretyków, jak i praktyków zainteresowanych daną dziedziną. Wystąpienie prelegenta stanowi jednocześnie okazję do promowania jego osobistej marki.

Temat wystąpienia najczęściej prelegent przedstawia w sposób subiektywny, można nawet powiedzieć stronniczy. Ma to związek z tym, że prelekcja opiera się zwykle na osobistych doświadczeniach i przemyśleniach mówcy. Często opiera się również na indywidulanym spojrzeniu z własnej perspektywy. Prelegent stara się w czasie prezentacji przekonać słuchaczy do określonej wizji danego zagadnienia i zachęcić ich do zaakceptowania wygłaszanych tez, poglądów oraz omawianych postaw czy zachowań. Zadaniem prelegenta jest więc nie tylko zainteresowanie odbiorców prezentowaną tematyką, ale także zachęta do podjęcia określonego działania.

Jak wybrać prelegenta?

Mając na uwadze to, że sukces całego przedsięwzięcia, a w szczególności samej prelekcji, zależy od jakości przemówienia, kluczową kwestią staje się sprawdzenie umiejętności oraz doświadczenia prelegenta. Aby efektywnie zrealizować cele i oczekiwania stawiane przez organizatora zamierzenia, oczywiste jest, że taka osoba powinna posiadać stosowne kompetencje i osobiste predyspozycje. W związku z tym każde zaproszenie prelegenta do współpracy musi być dokładnie przemyślane. Istotne jest, aby znaleźć praktyka z doświadczeniem związanym z wystąpieniami przed dużym audytorium. Ponadto, dobrze byłoby, aby był on specjalistą w danej dziedzinie.

Z tego powodu organizatorzy stawiają przede wszystkim na prelegentów, którzy posiadają doskonałą znajomość danej branży oraz umiejętność interesującego przedstawiania zagadnień, a jednocześnie prezentują unikalne spojrzenie na omawiane zagadnienia. Najchętniej zapraszani są prelegenci, których wiedza i doświadczenie oparte są na najnowszych trendach, wiarygodnych statystykach czy aktualnych nurtach. Wybierając prelegenta warto również zwrócić uwagę na jego umiejętności personale, szczególnie w zakresie skutecznego komunikowania się, pozytywnego nastawienia, otwartości, pewności siebie oraz poczucia humoru. Możemy je poznać sprawdzając opinie, nagrania w Internecie o danym prelegencie lub bezpośrednio obserwując jego podejście do pracy, samego siebie i innych ludzi.

Jakie cechy powinien posiadać prelegent?

Uznaje się, że dobry prelegent to osoba, która odznacza się określonymi umiejętnościami. W czołówce tych cech osobowości oraz kompetencji znajdują się:

Komunikatywność i umiejętność zainteresowania słuchacza

Prelegenta kreuje osobowość, wiedza i doświadczenie. Dobry prelegent wie, jak przedstawić temat w sposób zwięzły, zrozumiały i ciekawy dla każdego. Jednocześnie jego wypowiedź powinna być poprawna pod względem językowym i stylistycznym. Istotne jest właściwe akcentowane z wyraźną artykulacją, optymalnym tonem i natężeniem głosu. Prelegent musi posiadać odpowiednie kompetencje personalne, w tym przede wszystkim łatwość nawiązywania kontaktów z ludźmi. W sytuacji, w której prelegent będzie odpowiadał z niechęcią na pytania słuchaczy, trudno mówić o przyjaznej, twórczej atmosferze.

Pewność siebie

To ważna umiejętność, która jest ważnym filarem pracy prelegenta. Dzięki niej prowadzący prelekcję łatwiej nawiązuje kontakt z audytorium i buduje zaufanie wśród słuchaczy. Prelegent musi być autentyczny w tym co przekazuje, a jego postawa powinna emanować życiowym optymizmem i odwagą. Pomóc w tym może odpowiednia mowa ciała – np. utrzymanie kontaktu wzrokowego ze słuchaczami, poruszanie się po sali oraz gestykulacja. Z pewnością lepiej się słucha wypowiedzi prowadzonej z pasją, energią i zaangażowaniem – nawet o najbardziej skomplikowanych zagadnieniach.

Odporność na stres

Większość z nas wie, że wystąpienia publiczne należą do najbardziej stresogennych. Jednak dobry prelegent w czasie prezentacji powinien czuć się pewnie i spokojnie. Oczywiście nie oznacza to, że u niego nie pojawia się stres. Prelegent powinien odczuwać go w mniejszym stopniu, myśleć trzeźwo i logicznie. Emocje te nie powinny go paraliżować i niekorzystnie wpływać na poziom przemówienia.

Profesjonalizm

Najczęściej kiedy mówimy o profesjonaliście, mamy na myśli osobę, która w rzetelny, odpowiedzialny sposób wykonuje daną pracę zawodowo, a oprócz tego posiada rozwinięte kompetencje zawodowe. Profesjonalizm idzie w parze z kunsztem wykonywanej pracy, z wiarygodnością oraz eksperckim poziomem wiedzy. Ten zestaw cech u prelegenta gwarantuje wysoką jakość przemówienia, szczególnie od strony merytorycznej. To wszystko czyni przemówienie bardziej wartościowym, cennym i interesującym.

Zobacz również